Het is nu wo 23 apr 2014, 11:03

Howto - Gasklephuis schoonmaken (Polo 6N )

Howto - Gasklephuis schoonmaken (Polo 6N )

Berichtdoor hansdevogel89 » do 19 mei 2011, 17:45

Gasklephuis reinigen Polo 6N
Vanmiddag even met Benjamin zijn gasklephuis schoongemaakt, dus gelijk maar even foto's geschoten

Tijd
Half uurtje tot hooguit een uur, als je het rustig aan doet

Waarom
-Onregelmatig stationairtoerental
-Slechte/trage respons bij gasgeven of bij gasloslaten
-Afslaan tijdens stationair draaien voor het stoplicht of bij gas loslaten
-Omdat je niets beters te doen hebt ;)

1.Losschroeven van het luchtfilterhuis
-Bij alle MPI motoren, (AEE 1.6 8V, AEX 1.4 8V, AER 1.0 8v en AFH 1.4 16V) bwjr. 1996 of jonger zijn het 6 kruiskopschroeven
-Bij de oude SPI motoren (ADX 1.3 8v en AEA 1.6 8v) van ongeveer 1994-1996 meestal inbusschroeven, die zitten in het blok en zitten best goed vast, draai ze dus niet dol.
-Schroef de aanzuigbuis los door het schroefje waarmee de aanzuigbuis van het luchtfilter vast zit -aan het luchtfilter zelf eruit te draaien
-De middelste 3 schroefjes hoeven niet los, hiermee zit de deksel vast. Als je gelijk je luchtfilter eens wilt bekijken schroef je die ook los

Afbeelding

Voor de oude SPI motoren, de 1.3 en 1.6 8v gemaakt tot ongeveer 1996 moet eerst de deksel eraf, in de opening die dan tevoorschijn komt zitten nog 3 M6 (dopje 10) moertjes waarmee het luchtfilterhuis vast zit aan het gasklephuis, die moeten dan dus ook los. Ook is de carter onluchtings slang iets anders al blijft het principe hetzelfde
Afbeelding

-Probeer door voorzichtig te wiebelen of ie los wil.. Zo niet dan ben je waarschijnlijk ergens een schroefje vergeten.
-Schuif de aanzuigbuis los
-Onderop het luchtfilterhuis zit een slang geschoven (van de carterontluchting). Schuif die ook los.
-Trek de hele plastic doos eraf en leg het lelijke ding ergens neer waar je er geen last van hebt.

2.Losschroeven gasklephuis

Afbeelding

-Wanneer je bekomen bent van de schrik, voordat je hem losschroeft verwijder eerst het vuil aan de binnenkant van de buis dat je direct al ziet zitten.
-Je kunt hier zon inlaat reiniger spuitbus voor kopen, maar in feite is dit gewoon kapitaalvernietiging. Een rol toiletpapier icm met wat benzine werkt net zo goed, zo niet beter ;)

-Schroef vervolgens de 4 inbusschroeven eruit, en zorg ervoor dat je ze niet laat vallen of kwijtraakt.
-Gebruik een bitje of sleutel die past, als je de boel dol draait dan wordt je daar vanzelfsprekend niet vrolijk van.
-Onthoud waar het massadraadje vast zat

Afbeelding

-In principe kun je het gasklephuis nu voorzichtig omdraaien, en hoef je geen stekkers of slangen los te maken.
-Leg direct iets op de opening hieronder, zodat de inlaat goed is afgedekt en er niets in kan vallen.
-Als dat gebeurt dan heb je een probleem
-Voor het gemak kun je de gaskabel even uit zn houdertje wippen. De stekker kun je laten zitten, zodat je hem later niet met VAGCOM opnieuw in hoeft te leren
-Zorg dat het hele geheel vooral aan de binnenkant glimmend schoon is. Vergeet de randjes van de gasklep niet,
-Trek daarvoor even aan het plastic hendeltje waaraan de gaskabel vast zit, zodat de gasklep kantelt en je ook dit goed kunt laten glimmen

4.Terug monteren

-Gebeurt zoals bijna altijd in de omgekeerde volgorde. Vergeet niet de afdekking boven de inlaat weer te verwijderen. Zorg dat je geen plekjes vergeten bent. De 4 inbus schroeven hoeven niet idioot vast, zorg wel dat het oppervlak hieronder mooi schoon is zodat ie geen valse lucht aanzuigt (voor de mierenneukers: 10 Nm)
-Voordat je het luchtfilterhuis er terug opzet, laat de motor even stationair draaien, en strijk de slang (carterontluchting) die onderop het luchtfilterhuis kwam even leeg met je vingers, op die manier komt er niet gelijk nieuwe smurrie in het luchtfilterhuis die het werk weer ongedaan kan maken

Zo is ie bijna schoon:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5.Opnieuw inleren gasklephuis
-Dit hoeft in principe niet als je de stekker niet hebt losgemaakt. Heb je dit wel gedaan, of loopt ie nog steeds kut dan kun je het beste even opnieuw inleren.

-Prik de OBD stekker (elk ding van een tientje is goed) in de stekker rechts achter het klepje voor de zekeringenkast.
-Zorg dat de auto op contact staat, en dat de motor uit is
-Scan de motor op evt aanwezige foutcodes, noteer deze en wis ze daarna
-Ga naar 01-Engine
-Ga naar 08-Measurement blocks
-Vul voor het groepnummer in 098, en klik op Go (motor uit, contact aan, gaspedaal niet aanraken)
-Soms is het niet groep 098, maar 001, komt niet zo vaak voor
-Klik op de knop linksonder (Switch to basic settings)
-Nu zie je in het meetwaardeblok iets verschijnen als ADP RUN, dit zal later veranderen in ADP OK
Afbeelding
-Wacht ongeveer 30 seconden, schakel contact uit en start de motor, kijk of het nu beter is

Op of aanmerkingen zijn altijd welkom ;)
Laatst bijgewerkt door hansdevogel89 op wo 01 jun 2011, 11:04, in totaal 3 keer bewerkt.
hansdevogel89

Re: Howto - Gasklephuis schoonmaken (Polo 6N )

Berichtdoor Jarno » do 19 mei 2011, 18:18

Nette how-to Morris & Benjamin, eerste toevoeging: onderstaande klopt niet geheel:

hansdevogel89 schreef:1.Losschroeven van het luchtfilterhuis
Schroef de 6 schroefjes (bij de 1.4 8V zijn het kruiskoppen, bij de 1.6 8v meestal inbus) op onderstaande foto los, en het schroefje waarmee de aanzuigbuis van het luchtfilter vast zit aan het luchtfilter zelf.
De middelste 3 schroefjes hoeven niet los, hiermee zit de deksel vast. Als je gelijk je luchtfilter eens wilt bekijken schroef je die ook los

Afbeelding

Voor de 1.6 motoren moet eerst de deksel eraf, in de opening die dan tevoorschijn komt zitten nog 3 M6 (dopje 10) moertjes waarmee het luchtfilterhuis vast zit aan het gasklephuis, die moeten dan dus ook los
Afbeelding

Dit luchtfiltersysteem zit enkel op ALLE spi-motoren, onder andere de eerste types 1.6 8v AEA en 1.3 8v ADX motoren. Latere motoren hebben een andere luchtfilterbak die anders vast zit. Daarbij enkel de 4 schroeven zoals aangegeven op deksel van luchtfilterbak staat losschroeven, carterontluchtingslang eraf trekken en hij kan er zo in zijn geheel afgetild worden.
Volg de VW Polo Club Holland op Facebook & 'LIKE' ons! -> https://www.facebook.com/pages/VW-Polo-Club-Holland/167801756605954Afbeelding
Jarno
Beheerder

Berichtdoor hansdevogel89 » do 19 mei 2011, 18:27

Thx Jarno, ik zal het even aanpassen, ik was er vanuit gegaan dat omdat het op mijn 1.6 AEA zo zat dat het op elke 1.6 zo was
hansdevogel89

Berichtdoor mike.roodvoets » do 19 mei 2011, 18:50

Fijn, ik ben dus wel een van de schroeven kwijt ! Was bezig op de parkeerplaats, netjes alle schroeven in een bakje. Loopt er z'n kutkind uit de buurt t bakje om. Een imbus schroefje in t putje. Waar kan je ze krijgen ? Die imbus voor de gasklep ? Heb een aee motor ?
Back off, back off en let me lose my mind !
mike.roodvoets

Berichtdoor Jarno » do 19 mei 2011, 19:00

Dealer of sloop Mike!
Volg de VW Polo Club Holland op Facebook & 'LIKE' ons! -> https://www.facebook.com/pages/VW-Polo-Club-Holland/167801756605954Afbeelding
Jarno
Beheerder

Berichtdoor hansdevogel89 » do 19 mei 2011, 19:43

Jarno schreef:Dealer of sloop Mike!

En even aansprakelijk stellen die kleine etter :lol:

Heb het even veranderd zodat het nu ongeveer klopt hoop ik. Die tip over de carteronluchtingsslang leeg laten stromen daarvoor gaan de credits trouwens ook naar Jarno ;)
hansdevogel89

Berichtdoor mike.roodvoets » do 19 mei 2011, 21:40

Ja, jongen heeft ook al mijn auto bekrast...... Maar mama doet niets, en betaalt niets. Heb hem al zo ontiegelijk vaak gewaarschuwd om bij mij auto uit de buurt te blijven. Maar hij wil altijd 'helpen'. Zwaar irritant.

Maar morgen even langs de dealer. Sloperijen hier halen altijd de blokken er uit.....
Back off, back off en let me lose my mind !
mike.roodvoets

Berichtdoor Benjamin » do 19 mei 2011, 22:15

nice dikke gasklep ook van wie is die :lol:
Niks is zo eerlijk verdeelt als het verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben ;)

VW Polo 1.6 16v 1996
VW Golf 1.8 G60 Scorpion 1982
Benjamin

Berichtdoor Jarno » vr 20 mei 2011, 09:45

hansdevogel89 schreef:Die tip over de carteronluchtingsslang leeg laten stromen daarvoor gaan de credits trouwens ook naar Jarno ;)

Dat heb ik dacht ik niet gezegtd, enkel lostrekken. Als je je carterontluchting leeg moet laten stromen, dan is er toch echt iets mis met je blok lijkt mij :lol:
Jarno
Beheerder

Berichtdoor hansdevogel89 » vr 20 mei 2011, 10:09

Haha oke :lol: zoiets begreep ik van Benjamin en hij had het weer van jou zei die, maar dan heb ik het niet helemaal goed begrepen denk ik ;)
hansdevogel89

Volgende

Keer terug naar Tips & Tricks